Je maakt zelf de keuze



Keuzes maken met paarden? Kan dat echt?

Onlangs kwam een man bij me met een prangende vraag. Het dilemma speelde zich af op het gebied van wonen en werken. “Waar wil ik gaan wonen? Blijf ik trouw aan mijn afkomst, of kies ik voor een nieuwe toekomst die in het noorden van het land ligt?”. Ik kon merken dat hij er al een tijdje mee worstelde en er niet goed uit kwam.

Ik vroeg de vraagsteller om twee pionnen neer te zetten in de bak. Een die symbool stond voor de provincie waar zijn roots lagen, en een voor het noorden, het nieuwe.

Binnen tien minuten werd hem alles duidelijk.

Daar waar zijn roots lagen, liet het paard hem buigen. Heel zachtjes legde het paard zijn neus in de nek van de cliënt. Ik vroeg hem de beweging gewoon te volgen. Het was duidelijk een buiging richting het verleden, zijn roots. Toen de cliënt naar de pion ging die stond voor de nieuwe plek voelde hij zich krachtig en energiek.

Deze sessie gaf de cliënt veel duidelijkheid. Hij kon het proces nu laten gaan en in de flow verder leven, zonder verder over dit diepe dilemma te blijven piekeren. Ongetwijfeld zijn er nog voldoende details uit te werken geweest. Hoewel ik de cliënt zelf niet meer gezien heb, weet ik wel dat hij inmiddels gevestigd is in Friesland op een plek die op het moment van de opstelling zelfs in zijn dromen nog niet bereikbaar was.

Ik zal niet zeggen dat een opstelling profetisch is. Wat ik inmiddels wel weet is dat een opstelling heel goed helpt om afgestemd te raken op diepere lagen in jezelf. Met deskundige begeleiding heeft zo’n opstelling veel effect.

Paarden leveren een hele waardevolle aanvulling, omdat zij van nature afgestemd zijn. Niet gehinderd door een brein dat continu doorwerkt. Een paard heeft het vermogen om die afstemming door te geven. Heel subtiel en voor de cliënt enorm verhelderend!

Speelt bij jou ook een dergelijk dilemma? Of heb jij last van die eeuwige strijd tussen je verstand en gevoel? Wil je meer weten? mail me dan via [email protected] of schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

 





Klantenervaringen